Het roer aanpassen
Wiskunde en de bestuurbaarheid van schepen
Voordat een nieuw schip te water kan, moet er veel worden gecontroleerd. Kan het schip wel goed manoeuvreren? MARIN, het Nederlands Maritiem Onderzoeksinstituut, doet hydrodynamisch onderzoek voor de maritieme industrie. In hun laboratoria worden maritieme constructies zoals schepen en boorplatforms getest op veiligheid, efficiency en prestatie. Een belangrijk aspect is de bestuurbaarheid van schepen.
Dit wordt nu nog bepaald door de krachten te meten aan een varend modelschip. De meetresultaten worden vertaald in grote systemen
van vergelijkingen die met een computer worden opgelost. Die computersimulaties kosten veel tijd. Is er een snellere manier om dit op te lossen? Dat is de uitdaging die MARIN in januari 2011 naar de studiegroep 'Wiskunde met de Industrie' bracht.
Toegepast wiskundige David Bourne ging met zijn groepsgenoten met systeemtheorie aan de slag om tot een vereenvoudiging van de vergelijkingen te komen.
Produced by Fast Facts
With the support of Eindhoven University of Technology and Mark Peletier
Thanks to
Ed van Daalen, senior researcher Research & Development at MARIN
Participants of the Study Group Mathematics with Industry, Amsterdam, 2011: Mochamad Apri, Nicodemus Banagaaya, Jan Bouwe van den Berg, Rogier Brussee, Tasnim Fatima, Faisal Irzal, Jens Rademacher, Bob Rink, Frits Veerman, Steven Verpoort
Group actors: Nicodemus Banagaaya, Joep Evers, Tasnim Fatima, Patrick van Meurs, Mark Peletier
Made by: Jasmijn Snoijink 2012
In cooperation with
Camera: Irene Driessen IPSO
Editing & compositing: Jonathan Massey
Ship and research images: MARIN
Music: Daan van West
Graphic design: SproetS